Mag je zomaar geld inzamelen voor het goede doel?

Geld inzamelen voor het goede doel: mag je dat zomaar?

Mag je zomaar geld inzamelen voor het goede doel? Moet je bewijzen dat je al het ingezamelde geld gedoneerd hebt? Moet je dat laten weten aan de fiscus? Mag je onkosten aanreken? Veel vragen bij mijn plan om een goede-doelactie op te starten. En op het internet vond ik bitter weinig informatie.

Mijn verstand zei me wel dat je zomaar een geldinzamelingsactie mag opzetten. Denk maar aan De Warmste Week van Music For Life (Studio Brussel) en de vele goede doelacties die dan georganiseerd worden door klein en groot. Je mag er bijvoorbeeld als ouder niet aan denken dat een deurwaarder aan je deur staat die effectief komt controleren of al het geld gedoneerd is dat zoonlief opgehaald heeft met de verkoop van snoepzakjes. Bewijs dat maar eens!

Maar België blijft België. Het zou me niet verbazen mocht er in één of andere duistere wetgeving een addertje onder het gras zitten. Mijn speurtocht begon.

De Vlaamse overheid weet het ook niet

Omdat ik op het internet weinig info vond of je nu zomaar geld mag inzamelen voor een goed doel, besloot ik om een mail te sturen naar 1700. Dat is de gratis informatielijn van de Vlaamse overheid. Ze garanderen je binnen de drie dagen een antwoord. Vaak krijg je geen concreet antwoord, maar sturen ze je door naar een andere instantie. Maar dat is helemaal niet erg. Je weet dan in welke richting je verder moet zoeken.

Contacteer de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie (FOD Economie) luidde hun advies. Wat ik ook deed. De FOD Economie verwees mij door naar de lokale belastingdienst, waar ik stuitte op een onbestaand mailadres.

De overheid kan soms heel geestig zijn.

Dus terug naar af en naar Google.

Geld inzamelen voor het goede doel: rommelmarkt

Mag ik zomaar verkopen voor het goede doel?  Las ik plots tussen de zoekresultaten in Google. Eindelijk bingo. De bewuste tekst ging over occasionele verkopen zonder commercieel doel op bijvoorbeeld een rommelmarkt. Wil je zoiets doen, dan hoef je alleen maar toestemming te vragen aan de gemeente via het formulier ‘niet-commerciële verkoop’. Dat is gratis en eenvoudig. Je meldt gewoon wie je bent, wat je gaat doen en voor welk goed doel.

Geld inzamelen voor het goede doel: Vlaanderen

Maar wat als je een product wil verkopen over de gemeentegrenzen heen? Moet je dan alle gemeenten contacteren? Neen. Wanneer je goede doelactie meer dan drie gemeenten bestrijkt, moet je dat melden bij de dienst reglementen van het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (Vlaio). Stuur een mail naar reglementen@agentschapondernemen.be waarin je vertelt wie je bent, wat je gaat doen en voor welk goed doel je de verkoop organiseert. Ook hieraan zijn geen kosten of specifieke formaliteiten aan verbonden. Je ontvangt een brief die je aan de gemeente kan tonen wanneer ze dat vragen.

Geld inzamelen voor het goede doel: online

Maar hoe zit dat dan met producten die je online verkoopt? Ik besloot om een mail te sturen. En de dag daarna ontving ik dit antwoord:

Indien u de producten online te koop aanbiedt heeft u verder geen verplichtingen.

Wanneer u de producten niet online te koop aanbiedt (bijvoorbeeld op markten, openbaar domein, tentoonstellingen, beurzen, rommelmarkten, enz) moet u bij de plaatselijke gemeente een vergunning niet-commerciële verkopen aanvragen. Uw aanvraag dient de volgende gegevens te bevatten:

  • uw contactgegevens
  • het doel naar waar de opbrengst naar toe gaat
  • de locaties waar u de producten te koop aanbiedt
  • de verkoopdata
  • de aard van de te koop aangeboden producten

Mag je kosten aanrekenen?

Mijn plan is om prints en/of kaartjes te maken en te verkopen. De opbrengst stort ik door naar het Dierenasiel in Gent. Mijn materiaal zoals penselen, stiften, potloden en papier heb ik al. En of ik nu in mijn vrije tijd een tekening maak voor mezelf of om te verkopen, dat maakt voor mij geen verschil. Zolang ik niet voor de televisie zit. 🙂

Maar waar ik wel mee zit zijn de andere kosten, zoals de drukkosten en de verzending. Mag je zulke kosten aftrekken van de opbrengst? En moet je op één of andere manier die kosten bewijzen met een kasticket? Want anders, kan je toch aanrekenen wat je wil? Ik zou niet graag hebben dat iemand mij ervan verdenkt dat ik toch stiekem een beetje winst gemaakt en voor mijzelf gehouden heb.

Maar ook hier zijn de spelregels heel eenvoudig. Dit antwoordde Vlaio:

U spreekt zelf met de vzw af hoe de opbrengst wordt overgemaakt en hoe u de gemaakte kosten aanrekent.

Viola ze, zo eenvoudig kan het zijn.

Enkele tips als je ook een goede-doelactie wil opstarten online

  • Ook al heb je alle info hierboven, stuur toch maar een mail naar Vlaio ( reglementen@agentschapondernemen.be). Dan heb je meteen een bewijs in je mailbox als er vragen opduiken van bijvoorbeeld de belastingdienst. Je weet nooit in ons land hé.
  • Hou je uitgaven en inkomsten goed bij. Scan bonnetjes in en noteer alles eventueel in een exel-sheet.
  • Communiceer transparant naar de organisatie over de kosten en de opbrengsten. Doe dat op voorhand om verrassingen en discussie te vermijden.

Ik heb besloten om ook aan mijn lezers open te communiceren over mijn kosten en opbrengsten. Ik vind het heel belangrijk dat zij begrijpen dat ik niet het volledige verkoopbedrag doneer naar de vzw, maar ongeveer twee derde. Zoals ik al eerder zei reken ik mijn materiaal en mijn tijd niet aan, maar wel mijn drukkosten en verzending zodat ik er geen financiële kater aan overhoud en dat de goesting om door te gaan blijft. De berekening van mijn kosten en opbrengsten vind je in de blogpost De knoop is doorgehakt.

Ik denk wel dat elke koper dat zal begrijpen. Ik hou je op de hoogte via deze blog.

Leave a Comment